نکات تهیه زرشک پلو با مرغ

  • ۱۵:۴۶

 

زرشک پلو یکی از خورشت های لذیذ و خوشمزه ای است که در این بخش از آشپزخانه نمناک قصد داریم روش پخت آن را آموزش دهیم. همانطور که می دانید زرشک پلو با مرغ یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانیان است که اکثرا در مراسمات خاص و مهم خود مثل مراسم عروسی یا مراسم ختم از آن استفاده می کنند. برای آنکه با روش پخت این غذای خوشمزه به روش کامل و ساده آشنا شوید در این مطلب از آشپزخانه نمناک ما را همراهی کنید.

 


 

۱- نکات مربوط به مرغ زرشک پلو

همیشه برای خوشمزه و خوش طعم‌تر شدن مرغ آن را در نمک + فلفل سیاه + روغن مایع یا زیتون + پیاز + کرفس + هویج + زردچوبه یا زعفران + ساقه جعفری + برگ بو مزه دار کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید اگر این کار از یک روز قبل انجام دهید خیلی بهتر است وقتی مواد را به مرغ اضافه کردید کاملاً با دست آن را ورز دهید تا این مواد جذب مرغ شود به این نکته توجه داشته باشید که برای مزه دار کردن مرغ هیچ وقت به آن فلفل دلمه‌ای یا سیر نزند، چون طعم این‌ها غلبه دارد.

 

 


مزه دار کردن مرغ باعث طعم بهتر مرغ می‌شود و همچنین کمک می‌کند بوی بد مرغ گرفته شود. علاوه بر این باعث می‌شود بافت مرغ پوک شود و مرغ در زمان سرو نرم‌تر باشد پس مزه دار کردن کیفیت غذای شما را خیلی بالا می‌برد بنابراین اگر وقت و حوصله دارید حتماً مرغ را از قبل مزه دار کنید.


۲- نکات مربوط به استاک

برای اینکه مرغ خوش طعم‌تر شود به جای آب آن را با استاک (عصاره مرغ) ، ساقه کرفس و هویج بپزید. استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند.

استاک‌ها در انواع سوپ ها، انواع سس‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارند می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

 

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از استاک استفاده می‌کنید نمک را در انتها به غذا اضافه کنید، چون استاک کمی شور است و غالباً وقتی از استاک استفاده می‌شود نیازی به نمک نیست پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید.


۳- نکات مربوط به زرشک

همیشه سعی کنید از زرشک تازه استفاده کنید زرشک نباید زیاد حرارت ببیند، چون رنگ آن عوض می‌شود بنابراین به محض حل شدن دانه‌های شکر زرشک را از روی حرارت بردارید اصلأ لازم نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بماند تا پف کند اگر بیش از حد روی حرارت بماند رنگ پس می‌دهد و تیره می‌شود. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می‌گیرد و در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کند، اما اگر دوست نداشتید می‌توانید شکر را حذف کنید.

 

 


نکته مهم دیگر در خصوص شستن زرشک است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.


۴- نکات مربوط به خلال بادام و پسته

خلال بادام را از قبل خیس کنید و داخل روغن مایع یا کره تفت دهید اگر با کره تفت دهید خوش طعم‌تر می‌شود و اگر با روغن مایع تفت دهید براق‌تر می‌شود.

خلال پسته را خیس نکنید، چون رنگ پس می‌دهد بلکه فقط در روغن مایع تفت دهید.

 

منبع: my23.food

  • ۹۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی