آیا با انواع غذا با گوشت چرخ کرده آشنا هستید؟

  • ۱۲:۲۲

مصرف گوشت، یکی از مهم ترین فاکتور ها در رژیم غذایی کامل است؛ چرا که میزان پروتئین و کراتین زیادی دارد؛ در نتیجه غذاهای ایرانی با گوشت چرخ کرده زیادی وجود دارد که به روش های مختلفی تهیه و مصرف می شوند؛ همچنین امروزه دغدغه بسیاری از مادر ها انتخاب و تهیه غذای مناسب برای فرزندانشان است؛ اما نکته مهم در مورد گوشت این است که بسیاری از کودکان و نوجوانان، علاقه زیادی به مصرف گوشت ندارند؛ اما از مصرف آن را به صورت کباب یا برگر بیشتر استقبال می کنند. برای تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده و یا کباب کوبیده یا برگر، باید تکه های به همراه چربی گوشت دام، به صورت کامل چرخ شود تا چسبندگی کافی برای تهیه برگر یا کباب را داشته باشد. 

گفتنی است که گوشت بدون چربی را نمی توان چرخ کرد؛ چرا که در صورت انجام این کار، به دلیل نداشتن چربی کافی، گوشت چرخ شده بسیار خشک بوده و قابلیت تبدیل شدن به برگر یا کباب را ندارد. به خاطر داشته باشید که گوشت چرخ کرده، حداکثر باید 25 درصد چربی داشته باشد که در موارد بهتر، این عدد به 17 و 15 درصد کاهش پیدا می کند. در نظر داشته باشید که به کمک سامانه سفارش آنلاین غذای ریحون، از میان بیش از 4000 رستورانخوب شهر های بزرگ ایران، می توانید انواع و همچنین انواع غذا با گوشت چرخ کرده را انتخاب کرده و تنها با چند کلیک، آن را به صورت آنلاین سفارش دهید؛ هم‌چنین این سامانه امکان دسته بندی کردن رستوران ها بر اساس نوع غذا را به شما می دهد که این موضوع، کار انتخاب رستوران و غذای مورد نظر را برای شما بسیار آسان تر می کند.

گوشت چرخ کرده را چگونه تهیه کنیم؟

به طور کلی راه های زیادی برای تهیه گوشت چرخ کرده وجود دارد؛ راه اول این که گوشت چرخ کرده مورد نظر را از قصابی ها تهیه کنیم؛ به طوری که باید گوشت تکه ای پلمپ شده به همراه مهر دامپزشکی در حضور مشتری از بسته بندی خارج شده و بدون افزودن هیچ نوع موادی، داخل چرخ گوشت چرخ شود. استفاده از اندام‌هایی مثل طحال، ریه، بافت‌های غضروفی و غده‌ای در گوشت چرخ کرده پیشنهاد نمی شود. راه دوم برای تهیه گوشت چرخ کرده، خریداری آن به صورت آماده و بسته بندی شده از فروشگاه های معتبر فرآورده های گوشتی است. یک کیلوگرم گوشت چرخ کرده بسته بندی شده قیمت ارزان تری در مقایسه با یک کیلوگرم گوشت خالص دارد؛ دلیل ارزانتر بودن گوشت چرخ کرده بسته بندی شده این است که کارخانه ها گوشت خالص را از دامداری ها با قیمت ارزان تری خریداری می کنند و در نتیجه محصول نهایی قیمت پایین تری دارد. راه سوم و البته از همه سالم تر، تهیه گوشت چرخ کرده در منزل است. به طور که گوشت بسته بندی شده به همراه چربی مناسب را از قصابی خریداری کنید و پس از شستشو و پاک کردن کامل بافت های زائد گوشت، آن را به آسانی و به کمک دستگاه چرخ گوشت چرخ کنید.

در مورد بسته بندی و نگهداری گوشت در منزل، باید به نکته های بسیار مهمی توجه شود. بهتر است که گوشت را به تکه های باریک و کوچک تقسیم کرده و در یک بسته بندی ساده و با ذخامت کم نگهداری شود؛ همچنین بهتر است که دمای فریزر پایین باشد؛ در این صورت گوشت سریع تر و کامل تر منجمد می شود؛ از سوی دیگر اگر تکه های گوشت دخیم بوده و در یک بسته بندی کلفت و نامناسب نگهداری شود؛ مرکز گوشت به سرعت یخ زده و بسیاری از خواص آن از بین می رود. در نظر داشته باشید که بسته بندی گوشت برای فریز کردن، نباید پارگی یا سوراخی برای ورود هوا داشته باشد؛ چرا که آب سطح گوشت به سرعت از بین رفته و لکه های سفید رنگی روی گوشت ایجاد می شود. همچنین بهتر است که برای بسته بندی گوشت در خانه، از دست کش مخصوص استفاده کنید.

گوشت چرخ کرده را چگونه تهیه کنیم؟

گوشت چرخ کرده ترکیب چیست

گوشت چرخ کرده از قسمت‌های پرچرب بدن دام تهیه می‌شود و هرچه گوشت چرخ کرده صورتی و روشن‌تر باشد، چربی بیش‌تری دارد. گوشت چرخ کرده‌ای که قرمزتر باشد، خالص‌تر است و زمان بیش‌تری برای پخت لازم دارد. بنابراین این نوع از گوشت چرخ‌کرده برای خورش مناسب‌تر است. البته طبق استاندارد، بیش از 25 درصد نباید چربی داشته باشد. گوشت چرخ کرده معمولا ترکیبی از گوشت گوسفند و گاو یا گوشت گوسفند به تنهایی است. از آنجایی که گوشت گاو یا گوساله نرم نیست، به تنهایی برای گوشت چرخ شده مناسب نیست.

انواع غذا با گوشت چرخ کرده

اگر شما هم نمی‌دانید غذا چی بپزید و مدام درگیر سوال “غذا چی درست کنم” هستید، با گوشت چرخ‌ کرده می‌توانید غذاهای متنوعی تهیه کنید. پس اگر در فریزر گوشت چرخ کرده دارید، دست شما برای انتخاب غذا بازتر است و می‌توانید از بین طیف وسیعی از غذاها، غذای مورد علاقه خود را انتخاب کنید. ما سعی کرده‌ایم در این متن، غذاهای رایج و نسبتا راحت با گوشت چرخ کرده را معرفی کنیم. این غذاها را به چند دسته تقسیم کرده‌ایم:

  • غذاهای نونی با گوشت چرخ کرده
  • غذاهای پلویی با گوشت چرخ کرده
  • غذاهای ساده و سریع با گوشت چرخ کرده
  • غذاهای مجلسی با گوشت چرخ کرده

غذاهای نونی با گوشت چرخ کرده

غذاهایی نونی با گوشت چرخ کرده راحت‌تر از غذاهای پلویی است و در عین حال خوشمزه‌تر هم هست. کودکان هم علاقه بیش‌تری به غذا با نان به خصوص نان‌های فانتزی و باگت دارند. غذاهایی با گوشت چرخ کرده را می‌توان با نان باگت لواش و هر نان دیگری بنا به سلیقه خود میل کنید. در ادامه مطلب درباره یکی از پرطرفدارترین این غذها یعنی همبرگر صحبت خواهیم کرد.

همبرگر

یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذا با گوشت چرخ کرده، همبرگر است که کودکان هم خیلی به آن علاقه دارند. پس اگر کودک شما تمایلی به خوردن گوشت قرمز ندارد می‌توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و همبرگر بهترین گزینه است. گوشت چرخ کرده، عنصر اصلی تشکیل دهنده برگر ها است. به طور کلی برگر ها از گوشت چرخ کرده، نان، کاهو، کوجه و خیارشور به همراه پنیر پیتزا تشکیل می شوند؛ در بعضی از برگرها، انواع ژامبون گوشت و مرغ یا بیکن هم استفاده می شود. برای تهیه همبرگر ابتدا در یک کاسه، گوشت گاو، تخم‌مرغ، پیاز رنده شده، مقداری خرده نان یا آرد سوخاری، سیر رنده شده، نمک و فلفل مخلوط کنید. مواد را حسابی ورز داده و به اندازه یک پرتقال از آن جدا کرده و آن را پهن کنید. همبرگر را با دو روش گریل کردن یا سرخ کردن می‌توانید درست کنید. برای تهیه برگر گریل شده، گوشت را روی باربیکیو قرار داده و منتظر شوید بپزد و بعد آن را برگردانید. اگر امکان گریل کردن برگر برای شما وجود ندارد می‌توانید آن را با تابه سرخ کنید. در صورتی که می‌خواهید برگر را سرخ کنید، تابه را فقط چرب کنید و روغن زیاد در تابه نریزید. توجه داشته باشید که حرارت را خیلی زیاد نکنید، در این صورت دور همبرگر سوخته و وسط آن پخته نمی‌شود. از طرفی هم اگر حرارت را خیلی کم کنید برگر آب می‌اندازد. وقتی برگر آماده شد آن را داخل نان گذاشته و مخلفات را روی گوشت بگذارید.

همبرگر

کتلت

کتلت یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که با گوشت چرخ کرده درست می‌شود. ابتدا پیاز را رنده کرده و آب آن را کامل بگیرید. سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنید و بگذارید تا سرد شود، سپس آن را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید. گوشت چرخ کرده، تخم‌مرغ، نمک، زردچوبه و فلفل را هم به مواد اضافه کرده و حسابی ورز دهید. یک تکه از مخلوط گوشت را برداشته، صاف کنید و در روغن نسبتا داغ بیندازید. اگر دوست دارید کتلت، حالت سوخاری داشته باشد، می‌توانید هر کدام را قبل از سرخ شدن در پودر یا آرد سوخاری بغلتانید و بعد سرخ کنید.

انواع غذاهای پلویی با گوشت چرخ کرده

به طور کلی غذاهای ایرانی زیادی هستند که با گوشت چرخ کرده تهیه و طبخ می شوند. برای مثال می توان به کباب تابه ای، لوبیا پلو با گوشت، ماکارونی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. برای تهیه و طبخ این غذا ها، ابتدا باید گوشت چرخ کرده را در روغن مخصوص به همراه ادویه های لازم مثل آویشن، پودر سیر و غیره سرخ کرده و بعد از پخته شدن، گوشت چرخ کرده پخته شده به همراه ادویه های لازم را با دیگر عنصر اصلی غذا یعنی ماکارونی یا برنج و غیره ترکیب کرده تا پس از دم کشیدن این دو ماده با یکدیگر، غذاهای اصلی آماده شود. به خاطر داشته باشید که غذاهایی که با گوشت چرخ کرده درست می شوند، به دلیل چربی موجود در گوشت، در مقایسه با دیگر غذا های آب پز یا کبابی، از چربی بیشتری برخوردار هستند. از خواص کلی گوشت چرخ کرده می توان به کراتین، پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین های B1، B2 و B12 اشاره کرد. همچنین گوشت قرمز میزان کالری زیادی دارد؛ در نتیجه خوردن گوشت قرمز، می تواند بخش عمده ای از کالری رو زانه بدن را تامین کند.

طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده

احتمالا اولین گزینه‌ای که برای درست کردن غذا با گوشت چرخ کرده به ذهنتان خطور می‌کند، ماکارونی است. برای تهیه ماکارونی اول پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید. بعد مقداری به آن زردچوبه بزنید. گوشت‌ چرخ کرده را به آن اضافه کرده و بعد از تفت دادن، نمک و فلفل هم بریزید. در یک کاسه یا لیوان رب گوجه فرنگی را با آب مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید. قابلمه پر از آب را روی حرارت گاز قرار دهید و در آن نمک و روغن بریزید. بعد از اینکه آب جوش آمد ماکارونی‌ها را در آن بریزید تا بپزد. از آنجایی که ماکارونی را بعد از آبکش کردن باید دم کنید، بهتر است نگذارید خیلی نرم شود. ماکارونی‌ها را آبکش کنید و کف همان قابلمه را چرب کنید. مقداری نان لواش یا تافتون را روی روغن گرم شده بگذارید و کمی شعله را زیاد کنید. بعد از آنکه رنگ آن کمی عوض شد ماکارونی و مایه آن را به صورت لایه‌ای روی آن بریزید و در قابلمه را با دم‌کنی بگذارید. اول بگذارید حرارت زیاد باشد تا بخار بیندازد بعد از دو دقیقه حرارت را ملایم کنید.

طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این غذا مثل ماکارونی اول مایه آن را درست کنید. لوبیای سبز را ریز ریز خرد کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید و به آن کمی زردچوبه بزنید. وقتی کمی طلایی شد، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و بگذارید تا بپزد و بعد از اینکه رنگ آن عوض شد، لوبیاها را هم به آن اضافه کنید. کمی رب گوجه‌فرنگی را با آب رقیق کنید و به مایه اضافه کنید. در تابه را ببنید تا با حرارت ملایم لوبیا و گوشت پخته شود. یک قابلمه پر از آب روی شعله گاز قرار دهید و به آن نمک بزنید، وقتی که آب جوش آمد برنج‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید در آب جوش بریزید و بگذارید تا کمی نرم شود. زمانی برنج را آبکش کنید که نه زنده و نه خیلی نرم باشد. بعد از آبکش کردن کف قابلمه را چرب کنید و نان یا سیب‌زمینی بیندازید و شعله را زیاد کنید تا رنگ ته‌دیگ کمی عوض شود. بعد به صورت لایه‌ای برنج و مایه لوبیا پلو را به آن اضافه کرده و در قابلمه را با دم‌کنی بگذارید و شعله را کم کنید.

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

عدس پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه عدس پلو، ابتدا عدس را در قابلمه‌ای با آب بپزید و از طرف دیگر گوشت چرخ‌کرده را با پیاز داغ و نمک و ففل تفت دهید. برنج‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید، در آب جوش بریزید و بعد آبکش کنید. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، برنج را زمانی آبکش کنید که نه زنده باشد و نه خیلی نرم. کف همان قابلمه را ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی بیندازید و برنج، عدس و گوشت چرخ‌کرده را به صورت لایه‌ای روی ته‌دیگ بریزید و در قابلمه را با دم‌کنی ببندید. مقداری گوشت چرخ کرده کنار بگذارید تا وقتی عدس پلو را در دیس کشیدید روی آن بریزید. کمی کشمش با روغن یا کره تفت دهید و روی عدس پلو بریزید. بهتر است از ادویه پلویی و کمی دارچین برای تهیه عدس پلو استفاده کنید و مقداری از برنج را هم زعفرانی کنید.

عدس پلو با گوشت چرخ کرده

غذاهای ساده و سریع با گوشت چرخ کرده

غذاهایی که معرفی شد نسبتا ساده بودند اما در شرایطی که زمان کم‌تری دارید می‌توانید حتی غذاهای راحت‌تر و سریع‌تر هم با گوشت چرخ کرده درست کنید. یکی از این غذاها واویشکا است. واویشکا غذایی خوشمزه از شهر گیلان است که در ادامه طرز تهیه آن را توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه واویشکا

ابتدا در یک تابه سیر و پیاز خرد شده را با روغن تفت دهید. سپس گوشت چرخ کرده، زردچوبه و رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی خرد شده را همراه با کمی آب، فلفل و نمک به گوشت اضافه کنید. وقتی آب آن بخار شد می‌توانید روی آن یک عدد تخم‌مرغ بشکنید یا می‌توانید سیب‌زمینی نگینی هم به آن اضافه کنید.

طرز تهیه واویشکا

کباب تابه‌ای

احتمالا کباب تابه‌ای سریع‌ترین غذایی با گوشت چرخ کرده است که می‌توان با برنج میل کرد. ابتدا پیاز را ریز رنده کنید و با نمک و کمی فلفل به گوشت اضافه کنید و حسابی ورز دهید. وقتی حالت چسبندگی پیدا کرد آن را در تابه پهن کنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد. بعد از اینکه پخته شد، آن را به قسمت‌های کوچک‌تری مانند کباب برش دهید. روی کباب می‌توانید فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی حلقه‌ای هم موقع پخته شدن بگذارید.

غذاهای مجلسی با گوشت چرخ کرده

خورش با گوشت چرخ کرده

اگر هوس خورش کرده‌اید اما گوشت خورشی ندارید، می‌توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید. انواع خورش مثل خورش فسنجان، قورمه سبزی کرفس و قیمه را می‌شود با گوشت چرخ کرده تهیه کرد. در تهیه خورش با گوشت خورشی، ابتدا گوشت را با پیاز تفت داده و به آن آب اضافه می‌کنند تا بپزد و بعد سایر مواد را به آن اضافه می‌کنند. اما با این روش گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرده و به صورت قلقلی درآورده و به مواد خورش اضافه می‌کنند چون اگر گوشت قلقلی زمان طولانی بپزد وا می‌رود.

رولت گوشت چرخ کرده

رولت گوشت غذایی مناسب برای مجالس و مهمانی‌هاست که با گوشت چرخ کرده درست می‌شود و خوش‌طعم و لذیذ است. برای تهیه این غذا ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با نمک، تخم‌مرغ، پیاز رنده شده، زردچوبه، جعفری خرد شده، پودر سوخاری و فلفل سیاه را ورز دهید. ورز دادن در این مرحله بسیار مهم است و موجب می‌شود رولت وا نرود. وقتی به اندازه کافی ورز دادید، گوشت را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. وقتی گوشت را از یخچال بیرون آوردید آن را بین دو لایه کیسه فریزر بگذارید و با وردنه باز کنید. توجه داشته باشید که گوشه‌های گوشت ضخیم نباشد و همه قسمت‌های آن به یک اندازه باشد. برای بار دیگر گوشت باز شده را در یخچال بگذارید تا حداقل نیم ساعت بماند. برای داخل رولت می‌توانید از مواد مختلفی استفاده کنید اما رایج‌ترین آن، مخلوط تخم مرغ است. تخم‌مرغ‌ها را آب‌پز کرده و بعد از پوست کندن به صورت حلقه‌ای ببرید. کیسه رویی گوشت را در آورده تا فقط زیر گوشت کیسه فریزر باشد. تخم‌مرغ‌های حلقه‌ای شکل را روی آن بچینید و از هر طرف کیسه فریزر را بگیرید و گوشت را به هم برسانید تا شبیه یک رول شود. هم‌چنین سر و ته گوشت را هم ببندید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود و گوشت را بگذارید تا سرخ شود. وقتی رولت آماده شد، سس مخصوص را روی آن بریزید. برای تهیه سس ابتدا پیاز نگینی را در روغن بریزید و همراه با رب گوجه‌فرنگی تفت دهید. مقداری آب لیمو ترش، زعفران دم کرده، نمک و فلفل و آب هم به آن اضافه کنید و بگذارید تا سس غلیظ شود.

رولت گوشت چرخ کرده

منبع: ریحون

  • ۳۸۱
مرتضی

حرف نداشت این مطلب

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی